Першим підприємством, що відвідали учасники конференції, стало “Brand Roomio”, яке виготовляє авторські меблі преміум класу під замовлення. З початком повномасштабного вторгнення компанію релокували з м. Харкова у селище Радвани, що неподалік від Львова. Відвідувачам розповіли про організацію виробничого та технологічного процесів на підприємстві.
Як розробляється замовлення? Спочатку дизайн-менеджер створює зовнішній вигляд меблів у Sketch Up. На наступному етапі проєкт узгоджують із замовником, включаючи конструкційні матеріали та меблеву фурнітуру, і затверджують письмово. Лише після цього розробляють конструкцію у Базис-Меблевик. Дизайн-менеджер слідкує за процесом виробництва від початку до кінця, щоб забезпечити якість виробу. Після виготовлення меблів здійснюють їх монтаж, де присутній дизайн-менеджер для полегшення роботи монтажників та консультування за потреби. На підприємстві намагаються організувати процес розробки замовлення таким чином, щоб за проєкт відповідав лише один дизайн-менеджер, бо це мінімізує помилки. Весь процес зазвичай займає близько 3 днів.
У цеху встановлено форматно-розкрійний верстат, який використовують вже понад 5 років. Тому підприємство подало заявку на отримання гранту для придбання нового верстату. Розкрій на цьому верстаті проводиться за картами розкрою, які відображаються на сенсорному екрані. Після розкрою на кожну заготовку чи деталь наклеюють етикетку зі штрих-кодом, на якому фіксується вся необхідна інформація про деталь. Якщо після розкрою плитних матеріалів утворився “робочий” залишок, то його обов’язково обліковують та зберігають на складі. Операції личкування крайок проводять на сучасному обладнанні із використанням поліуретанових клеїв-розплавів.
Для формування отворів у крайках та пластях деталей використовують свердлильний верстат китайського виробництва WDMAX. Перед початком обробки такий верстат виконує перевірку габаритних розмірів деталі, що дозволяє ефективно контролювати якість виготовлення виробів.
На виробництві використовують документацію, яка супроводжує окремі деталі протягом усього циклу виробництва. Після кожної технологічної операції відповідальний робітник ставить позначку про її виконання. Це дозволяє забезпечити якість та контроль за процесом виробництва.
Дуже важливо, що на підприємстві проводять попереднє складання меблевих виробів. Існує окрема дільниця, яка складається з декількох робочих місць, що допомагає спростити процес монтажу меблевих виробів у замовника та виявляти й ліквідовувати мінімальний брак заздалегідь.
Після релокації на нове місце компанія змонтувала ефективну систему водяного опалення (на 80% ефективніше та дешевше, ніж опалення газом та енергоносіями) та очищення повітря, що дало змогу підтримувати задану температуру не тільки на виробництві, але й у житлових приміщеннях для персоналу. Це позитивно впливає на комфортність робочого місця та на загальний стан здоров’я працівників.
Разом із учасниками конференції підприємство відвідала й спеціаліст в галузі ощадливого виробництва – Ольга Перетятько. Вона зауважила, що обладнання розташоване за принципом потоковості. Ощадливе виробництво “говорить” про те, що зайвий рух часом додає 30-40% до вартості на підприємстві. На фірмі “Brand Roomio” створили цех, де вдалося уникнути зайвих рухів. Оскільки всі операції виконуються одна за одною, та чітко прораховано, скільки чого виробляється, немає нагромаджень палет та запас на незавершене виробництво є мінімальним.
Дуже важливо стежити за режимом відпочинок-праця. На підприємстві дбайливо ставляться до працівників і витримують усі вимоги щодо організації тривалості роботи й відпочинку. Якщо правильно організоване виробництво, то зарплату робітник одержує за виконану роботу, а не за те, що він шукає деталі чи заготовки. Основний ресурс на фірмі – люди. І тому, коли вводять якісь нововведення, то їх, насамперед, оцінюють не лише з позиції вигідності для фірми, але й комфортності для працівників: щоб вони витрачали мінімум енергії на роздуми та пошукиа виконували тільки свої завдання.
Наступним із відвіданих підприємств було “Modriz”, спеціалізацією якого є обробка каменю. На підприємстві виготовляють як декори для меблевих виробів з металу чи каменю, так і будь-які елементи інтер’єру. Підприємство також релоковане із Харкова. Під час обстрілів Харкова було втрачено понад 90% майна та обладнання, але завдяки грантам та допомозі “Brand Roomio” роботу відновили.
[row id="id_row" class="row_class"]
[col class="span5"][/col]
[col class="span7"][/col]
[/row]
На підприємстві здатні здійснювати розкрій різних матеріалів, але в основному ріжуть камінь та метал товщиною до 120…150 мм. Процес різання відбувається за допомогою струменю води із спеціальним абразивним піском під тиском 4×10³ бар, діаметр струменю при цьому всього 1,3 мм. Різ середньої якості відбувається зі швидкістю 0,5 м/хв, при цьому швидкість різання впливає на якість обробки.
Учасники меблевої конференції “Furnicon Lviv” відвідали й склад компанії “Hafele” – одного із світових лідерів у сфері виробництва та постачання меблевої фурнітури, яка цьогоріч відзначатиме свій 100-річний ювілей. Склад займає площу 1800 м² і знаходиться в новозбудованому приміщенні. На складі зберігають фурнітуру фірм “Hafele” та “Salice”.
На складі розміщені стелажі у сім поверхів та є 3000 палетомісць. Склад поділено на три зони: зона приймання, зона відвантаження, зона пакування. Також кожна зона окремо поділяється на ділянки, де зберігають товар залежно від його розмірів і обсягу пакування. Між стелажами, виконуючи роботу, їздить вузькопрохідний штабелер індукційного типу, рух якого запрограмовано, тобто змінюється швидкість руху та висота піднімання товару (залежно від маси). Це мінімізує нещасні випадки, унеможливлює дії, які можуть призвести до пошкодження чи до травмування. Оператори проходять спеціальне навчання та мають відповідні посвідчення.
Робота на складі розпочинається з моменту, коли товар поступає на склад, де працівники перевіряють пакування та кількість товару. Далі продукцію сортують за ознаками, наприклад, за габаритними розмірами. Сортування відбувається за допомогою програми SAB. На складі постійно є 3500 позицій товару. Адресна система SAB відслідковує переміщення товару та його розташування. Тобто спочатку ця система шукає місце, де товар складувати, а згодом, коли потрібно знайти товар, система скеровує у місце його розташування. Ця програма розроблена фірмою “Hafele”, яку вона надала для цього складу. Є два типи зберігання: це основний запас і постійно оновлюваний, тобто залишок, який постійно поповнюється у міру видачі замовлень. Працівники замовляють його, відслідковують за базою, що ще потрібно. Замовляють лише ті позиції, які продали. Є позиції, які одразу йдуть до клієнта, тобто не затримуються на складі. Товар на замовлення – в пріоритеті. Кожен тиждень приїжджає машина з товаром, тобто оновлюється товар на складі. Також на складі є фурнітура фірми “Salice”, мінімальний перелік, але на замовлення можуть привезти все необхідне споживачеві.
Головне правило складування: одне найменування за однією адресою. Так відбувається складування, SAB-програма спонукає це зробити. На складі є наступні зони зберігання: пакетні, палетні і для довгоміра. Коли є замовлення, то починають відбирати товар – це називається «запустити хвилю». На моніторі висвічується, які треба зібрати замовлення: що і куди має їхати. З’являється завдання, отож працівники, які знаходяться у певній зоні, бачать замовлення. І кожен у своїй зоні підбирає продукцію за артикулом і кількістю. На складі працює 10 людей і керівник. Всі замовлення опрацьовують до 13:00, а вже після цього починають формувати замовлення на наступний день. Повну інвентаризацію проводять один раз на рік протягом чотирьох-п’яти годин.
У зоні пакування можна збирати товар одночасно на кілька замовлень, тобто в кожній зоні є працівник. Він збирає товар згідно з замовленням у своїй зоні та відвозить на зону пакування. Система SAB не дозволяє об’єднати різні замовлення. На моніторі висвічується інформація, що комплект замовлення готовий. Тоді це замовлення має зелений колір, і працівники знають, що воно вже готове. Система SAB визначає тип пакування, далі, за потреби, працівники зважують замовлення, формують накладну та маркування на коробку, тоді ставлять печатку і підпис. Далі товар поступає у зону тимчасового зберігання. Перед відвантаженням товар сортують залежно від того, куди його скеровують: на “Нову Пошту” чи для самовивозу. Зі складів товар відвантажують упаковками. Якщо клієнт хоче придбати продукцію у меншому обсязі, то має звертатися до регіональних дистриб’юторів. Мінімальний залишок продукції на складі розрахований на три місяці роботи.
За результатами візиту на склад Hafele, спеціаліст з ощадливого виробництва – Ольга Перетятько зазначила: “Дуже важливо правильно організувати роботу складу, ресурси дорогі, тому треба пам’ятати, що ощадливість на першому місці. На складі дуже добре продумано зонування, є потік, стандартизовані стелажі, візуальний менеджмент, тобто все видно та легко розібратися у товарі. Це така собі концепція “Канбан” (витягування), коли нема надлишків: якщо знижується рівень запасу певного найменування товару відповідно тоді поповнюють його кількість через закупівлю. Фірма-склад формує замовлення у Німеччині тільки на те, що було продано: замовлення фактично формується автоматично за допомогою системи SAB, яка нагадує про назву та кількість потрібного товару.
І на завершення меблевої конференції, 130 її учасників відвідали компанію “Варениця Мануфактура”. Досвід підприємства у виробництві меблів налічує 13 років. Війна спонукала до незапланованих витрат, зокрема будівництва нового укриття-бомбосховища на 170 осіб та закупівлі електрогенератора для відновлення живлення електроенергією у випадку її відключення.
Компанія “Варениця Мануфактура” має два типи виробництва: серійне та індивідуальне. Серійне виробництво є зручним для впровадження ощадливого виробництва та потокового виробництва. Фірма виготовляє за індивідуальним дизайном меблі та реалізовує інтер’єрні рішення. Для цього усе є тут на фірмі, у підрядників замовляють лише скляні та металеві елементи.
Серійне виробництво кухонь реалізовано через проект кухні “Prosta”, яка складається із блоків шириною 450/600 мм. Споживач замовляє блоки на свій смак, вибирає ширину секції та колір. Замовлення можна зробити на сайті й одразу дізнатися ціну на обраний комплект. На дільниці виробництва серійних кухонь працює керівник виробництва та два конструктори, які використовують програмне забезпечення компанії Іmos AG. За допомогою програми Іmos розробляють конструкцію складових і одержують всю необхідну інформацію для виготовлення та комплектування замовлення. Проте більшість продукції – це індивідуальні замовлення, а також послуги з реставрації меблів.
На підприємстві є дільниця личкування натуральним шпоном, де працює лише одна особа – це мінімізує брак і підвищує естетичність виробу. Є два преси: для личкування пластей та для криволінійних поверхонь. І це все обслуговує одна людина: почергово закладає заготовки то в один, то в інший прес. Для розкрою шпону та вирівнювання країв застосовують гільйотинні ножиці. Для зшивання окремих ділянок шпону у личківку використовують ребросклеювальний верстат Cuper. Як правило, використовують шпон деревини дуба та горіховий – найбільш популярні сьогодні. Інколи поверхні личкують пластиком, якщо потрібна підвищена стійкість або твердість поверхні.
У цеху із виготовлення меблів на замовлення також є обладнання для розкрою плитних матеріалів, личкування крайок, формування отворів, робочі місця для складання виробів і опоряджувальна дільниця. До дрібниць продумано організацію роботи на всіх робочих місцях, використовується система 5S: чистота та підтримання порядку розглядається як основа якісної роботи, місця зберігання матеріалів підписано, все впорядковано, інформацію про роботу, режим робочого тижня додатково написано на великій дошці інформації, яка є у всіх на виду.У цеху тепла підлога – так відбувається обігрів усіх приміщень. Правильно налагоджене виробництво дозволяє скоротити тривалість обробки замовлення приблизно вдвічі. Підприємство з задоволенням приймає на практику студентів з училища та з Національного лісотехнічного університету України
Андрій Варениця, власник підприємства розповів: “Починаючи з 24 лютого 2022 року телефон для замовлення на внутрішній ринок замовк, і відтоді 99% продукції компанії “Варениця Мануфактура” експортується, або ж фірма виконує замовлення для переселенців чи соціальні проекти для обласної та міської ради. Фірма виготовляє меблі високої вартості. За кордоном монополістом є IKEA, тому в усіх квартирах, як правило, однакові меблі. Отже, є перспектива для українських виробників серед споживачів середнього сегменту, де вартість кухні становить 15…30 тисяч євро. За кордоном багато людей, які хочуть і можуть замовити кухню в таких межах вартості, і вони не будуть замовляти в IKEA, бо бажають різноманіття. Є специфіка кухонь в Україні та кухонь за кордоном. Кухні в Україні – це швидше ті меблі, які закривають комунікації, а за кордоном – це функціональна кухня, тобто є принципова відмінність. Компанія позиціонує себе вище IKEA, заповнює своїми якісними та дорожчими меблями нішу в індивідуальних замовленнях за кордоном. Меблі від Варениці є у Нідерландах, Польщі, Німеччині, Австрії, Італії, Франції, Швейцарії, Туреччині та Великобританії.
Стратегія компанії “Варениця Мануфактура”– довести західним споживачам, що в Україні роблять крутий та якісний продукт та залучити максимальну кількість грошей в Україну зі світу. І це основна мета виставки у м. Кельні (червень 2023 року), в якій вперше братиме участь “Варениця Мануфактура”.
Як шукають клієнтів за кордоном? Перший іноземний клієнт зі Стамбула жив у Львові в готелі та попросив на рецепції координати фірми, яка виготовляє такі зручні меблі, що припали йому до вподоби. . Так розпочалася співпраця з клієнтами за кордоном. Найважливіше, що треба знати, як шукати клієнтів за кордоном – це соціальні мережі, треба розповідати про те, що ми класно робимо. На наших меблях завжди є етикетка компанії “Варениця Мануфактура”, без неї меблі не продають. 3 24 лютого 2022 року клієнти ставляться до ризиків по-різному: якщо замовлення не дуже дороге, в районі $20 тисяч, то клієнти ставляться спокійно, бо вони асоціюються своє замовлення із тим, що вони вкладають гроші в перемогу України. Але якщо замовлення дорожче, наприклад, $200…300 тисяч, то, звичайно, такі клієнти хочуть гарантій щодо безпеки. Більше є клієнтів на дешевші замовлення, бо все-таки є асоціація з інвестиціями у перемогу України.
Наші клієнти знають всі переваги та недоліки роботи з фірмою: робимо довго й дорого, але тільки клієнти, які це знають і приймають, залишаються нашими замовниками надовго, тобто замовляють ще і ще. Нашим девізом є “брак не повинен виїхати за межі підприємства”, тому є кілька етапів контролю і більшість браку виявляють на підприємстві.
У компанії “Варениця Мануфактура” працює 6 конструкторів над індивідуальними замовленнями, кожен з них може за місяць зробити по 3 проекти кухонь за 20 тисяч євро. Окрім того, є 2 менеджери з продажу, офіс-менеджер, решту– дизайнери. Проектів ми не рисуємо, працюємо на аутсорсингу з іншими дизайнерами. Один дизайнер-технолог відповідає за одне замовлення. Замовнику не розповідають про деталі конструкції– продають готовий продукт з гарантією 3 роки та сервісним обслуговуванням 1 рік тому на тему фурнітури чи лакофарбових матеріалів із замовником не дискутують. Замовнику важливо, як має функціонувати продукт, який має бути колір тощо, а як це забезпечити вирішує дизайнер-технолог у процесі створення конструкції виробу. Тут на місці є всі необхідні зразки, каталоги, з яких клієнт вибирає.
Яка різниця між нашими та іноземними дизайнерами? Професіоналізм залежить від того, наскільки дизайнер вкладає в свій розвиток, розвиває професійні навички. Зазвичай, за кордоном немає обмежень у формах, підходах до дизайну, наприклад, щодо криволінійних поверхонь. Наші дизайнери так само працюють на рівні, якщо вони враховують цей момент. Є багато талановитих спеціалістів, які мають замовлення за кордоном, їм там більше подобається працювати, бо не ставлять обмежень щодо дизайну”.
Підготували: асистент М. Ільків,
професор О. Кійко,
доцент А. Кушпіт,
асистент Н. Чопенко,
асистент О. Яріш